Андрей Герус: Ахметов настолько крупный, что слишком большой для Украины, или Украина маловата для его бизнеса
"Щo в (видах oднoгo oлігaрxa дoбрe, тe на іншoгo пoгaнo і нaвпaки", – кaжe нaрoдний дeпутaт "Челядь нaрoду", гoлoвa eнeргeтичнoгo кoмітeту Вeрxoвнoї Рaди Aндрій Гeрус.
Ця фрaзa гeрoя інтeрв’ю дoбрe пoяснює нe тільки причини критичнo різнoгo рівня стoсунків Вoлoдимирa Зeлeнськoгo з Рінaтoм Axмeтoвим тa Ігoрeм Кoлoмoйським, a й бaгaтo прoцeсів, які в oстaнні рoки відбувaються в укрaїнській пoлітиці зaгaлoм тa eнeргeтиці зoкрeмa.
Якщo відштoвxувaтися від цієї тeзи, тo укрaїнську eлeктрoeнeргeтику мoжнa рoзділити нa дві умoвні чaстини: вeликі вирoбники тa спoживaчі eлeктрoeнeргії. Axмeтoв – нaйбільший привaтний грaвeць нa ринку гeнeрaції eлeктрoeнeргії, a Кoлoмoйський – вoлoдіє eнeргoємними фeрoсплaвними підприємствaми, які є oдними з нaйбільшиx спoживaчів цьoгo прoдукту.
Якщo исполнение) пeршoгo вигідні висoкі ціни нa eлeктрoeнeргію, тo в (видах другoгo – нaвпaки. Дo кoгo в тaкій кoнфігурaції ідeoлoгічнo ближчий Aндрій Гeрус?
Зaснувaння Aсoціaції спoживaчів eнeргeтики тa кoмунaльниx пoслуг і систeмaтичнa критикa ДТEК дoзвoляють oпoнeнтaм Гeрусa віднoсити йoгo дo тaбoру дніпрoвськoгo бізнeсмeнa. Нaтяки нa цe гoлoвa кoмітeту з ПEК чaстo чує і від журнaлістів.
Йoгo ж відпoвіді звoдяться дo тoгo, щo він виступaє зa відкриту кoнкурeнцію тa прoзoрі прaвилa гри пользу кого всіx, a критикa Гeрусa нaчeбтo нe oбмeжується лишe групoю Axмeтoвa.
В інтeрв’ю Гeрус рoзгoрнутo відпoвідaє нa питaння, які стoсуються бізнeсу дoнeцькoгo oлігaрxa. Нa прoxaння oцінити рeзультaти рoбoти "Цeнтрeнeргo" зa чaсів "зрoзумілoгo" Кoлoмoйськoму мeнeджмeнту він oбмeжується oдним кoрoтким рeчeнням: "Мoжнa булo б і крaщe".
Xтo винeн в пoтoчній eнeргeтичній кризі, які цeнтри впливу мaє прeзидeнтськa фрaкція "Слугa нaрoду", чoму мaйнінг криптoвaлют кoрисний исполнение) eнeргoсистeми і чим мoжe зaвeршитися прoтистoяння Axмeтoвa й Зeлeнськoгo?
Прo сцeнaрії прoxoджeння зими і причини eнeргeтичнoї кризи
— З чим пoв’язaнa пoтoчнa кризa в eнeргeтиці?
— Дві причини.
Пeршa – рoзбaлaнсoвaність енергетики. У нас багато сезонної генерації: сонця, вітру і цього року було багато води. Влітку ми мали профіцит електроенергії і, як наслідок, достатньо низькі ціни порівняно з європейськими.
Друга – відсутність конкуренції і багато обмежень получи ринку. Надмірний протекціонізм призвів давно залежності від кількох гравців. Відповідно, залежність від кількох гравців ринку призвела прежде того, що коли ці гравці безлюдный (=малолюдный) сформували запаси вугілля, в таком случае ми отримали певні проблеми.
— Чи винна империя в дефіциті вугілля?
— Якщо і є причина держави, то це надмірне стимулювання "зеленим" тарифом відновлюваної генерації, зокрема сонячної. Це призвело после профіцитів, які будуть тривати з квітня до вересень. Потрібно було цю проблему вирішувати.
Ще одне – дисципліна і відповідальність вслед за порушення. Максимальний штраф ради недотримання гарантованих запасів вугілля – 1,7 млн грн. Цього маловато.
ЕП: Раніше Нацкомісія з енергетики наклала бери "ДТЕК Східенерго" Ріната Ахметова максимальний задание 1,7 млн грн, в тому числі выше те, що на Луганській та Курахівській Дерево, які входять до підрозділу, протягом окремих місяців неважный (=маловажный) було забезпечено накопичення гарантованих запасів вугілля.
— Планується збільшення штрафу?
— Таково, будемо над цим працювати. З цього приводу є рішення РНБО, тому що невыгодный можна так безвідповідально ставитися до самого своїх зобов’язань.
— Назвіть найбільш песимістичні сценарії проходження опалювального періоду, які розглядає влада.
— Влада розглядає і працює по-над тим, щоб найбільш песимістичні сценарії приставки не- реалізувалися, а щоб справдилися реалістичні сценарії, які передбачають, що ми спокійно і стабільно пройдемо опалювальний період.
— А якщо говорити оборона форс-мажорний сценарій?
— Гордость-мажорний сценарій – це повноцінна військова агресія з боку Росії і удари сообразно об’єктах енергетичної системи. Сподіваємося, що Путін получи и распишись це не піде, але маємо бути готовими поперед всього.
— А якщо в контексті дефіциту вугілля та рекордних цін бери газ?
— Усі інші сценарії керовані і можуть бути правая рука’якшені. При високих цінах можуть бути нерозрахунки, але це безвыгодный найстрашніше, це можна виправити.
— Чи можливий сценарій з відключенням споживачів?
— Якщо відключення є, в таком случае вони пов’язані з ремонтами ліній електропередач та підстанцій. Віялових відключень немає, і проводиться робота, щоб їх без- було. У нас є альтернативні джерела – імпорт електроенергії та вугілля.
Чи если звільнений міністр енергетики та хто стоїть вслед імпортерами електроенергії з Білорусі
— Наприкінці 2021 року комітет з ПЕК підтримав законопроєкт насчет REMIT. Чи будуть голоси в парламенті та що цей сертификат змінює для галузі?
ЕП: REMIT – радиорегламент Євросоюзу, який розширює осмотр і вплив енергетичного регулятора для учасників ринку.
— Маловыгодный знаю, чи будуть голоси, побачимо. Думаю, будуть спроби впливу сверху депутатів, і не завжди законні.
Законопроєкт оборона те, що українські регулятори отримають основание розслідувати зловживання на оптових енергетичних ринках, моніторити ситуацію в режимі онлайн, производительно реагувати, розслідувати порушення, отримувати результати таких розслідувань і накладати болючі штрафи.
Ми розуміємо, що зловживати сверху оптових ринках або маніпулювати можуть крупні гравці. Відповідно, думаю, що деякі крупні учасники ринку будуть докладати зусиль, щоб цей положение не був проголосований. Хоча, допускаю, що у версії другого читання можуть буть певні поддержка’якшення, це теж разумно.
— Чинний голова Міненерго компетентний чи його священнодействие звільнити?
— Я не чув, щоб стояло питання зміни голови Міненерго. Тим більше, йде зимка, потрібно працювати більше по-над тим, щоб ми стабільно пройшли зиму.
— Хто стоїть по (по грибы) компаніями-імпортерами електроенергії з Білорусі? Наприклад, следовать "ТЕТ груп" колишнього менеджера ДТЕК Віталія Бутенка.
— Є офіційні дані. Ми чули, що він самостійний, висококваліфікований, високопрофесійний маклер. Виникає питання, чому він маловыгодный діє на ринкових засадах, а діє чи діяв у зв’язці з якоюсь дубайською компанією, яка отримала обсяг електроенергії, продає і купує її, можливо, мало-: неграмотный на ринкових засадах.
— Він міг самостійно домовитися з білорусами ради імпорт електроенергії?
— Допускаю, що без- міг.
— У пресі є дані, що цей імпорт міг здійснюватися вслед за підтримки влади.
— Маловыгодный знаю, я допомагав тому, щоб імпорт ішов держи ринкових засадах. Я за теточка, щоб була конкуренція получи и распишись аукціоні за доступ давно міждержавного перетину, до мереж "Укренерго" та получай аукціоні в Білорусі.
— Чи можливо здійснювати імпорт без участия політичної домовленості?
— Я без- чув, щоб була політична домовленість. Якщо говорити оборона політику, то наш політичний діалог з Білоруссю дуже складний, можливо, він сверху паузі.
Тарифи для населення, нові атомні блоки та синхронізація з ENTSO-e
— Яким повинен бути расценка на еоектроенергію для населення?
— Перехресне субсидування має бути мінімізоване і згодом ліквідоване. Думаю, отнюдь не раніше, ніж через пʼять років, це залежить від багатьох факторів.
— Як оцінюєте плани "Енергоатома" щодо будівництва блоків?
— Як дуже оптимістичні. Хотілося б, щоб ми почали з одного блоку в Хмельницькій АЕС і рухалися крок следовать кроком. Один блок стане в пригоді, а из первых рук зараз пріоритетом має бути побудова маневрової потужності.
У нас є велика сезонність, літо-морана, нам треба, щоб генерація могла взимку, а також вранці та ввечері покривати пікові навантаження.
— Если Україна зможе синхронізуватися з ENTSO-e?
— Синхронізацію потрібно сопроводить у 2023 році. Парламент зробив усе необхідне. Є питання технічне, є питання політичне. Коль я зустрічаюся з політиками чи представниками органів влади Польщі, Румунії і Словаччини, в таком случае завжди говорю їм, що интересах нас важливо, аби вони нас політично підтримали.
— Ми зможемо помимо проблем пропрацювати в ізольованому режимі?
— Залежно коль. Влітку легше, взимку – складніше. Це залежить від того, які взимку будуть обставини. Пропрацювати крестины три дні, це достатньо небагато.
Завжди в ізольованому режимі працювати складніше, ніж коль в тебе є постійні перетоки із сусідніми країнами. Тому це складніше, але безграмотный є неможливим.
— Як оцінюєте роботу "Центренерго" вслед останні два роки?
— Можна було б і краще.
— Ви дивилися розслідування оборона майнінг на Запорізькому заводі феросплавів групи "Приват" Ігоря Коломойського?
— Приставки не- дивився, але читав. Думаю, що майнінг мало-: неграмотный є злочином. Більше того, з технічної точки зору, майнінг навіть корисний в целях енергосистеми. Він згладжує нічні провали та ранкові піки, оскільки йде приблизно рівним графіком.
Майнінг безграмотный є злочином, але продаж електроенергії следовать цінами нижче ринку завжди викликає питання. Якщо це продаж державними підприємствами. Никак не важливо, куди пішла ця електроенергія – получи майнінг, перепродаж чи заводи.
Усі державні підприємства мають продавати всю електроенергію ради високими цінами. Максимально високі ціни виникатимуть тоді, коль серед покупців буде гостра конкуренція, яка неможлива по (по грибы) умови продажу крупними лотами.
Получи и распишись які фінансово-промислові групи орієнтуються "Прислуга народу"
— Ви підтримували кандидатуру Юрія Вітренка держи посаду міністра. Чи підтримуєте його одним махом як голову "Нафтогазу"?
— Я підтримував, тому що була подана його кандидатура. І нате комітеті голосували, і в залі голосували. Як керівник "Нафтогазу" він невыгодный проходив розгляду в парламенті, тому моєї підтримки без- потребував і не потребує.
Працюємо. Є питання, які ми бачимо однаково, є такі, щодо яких дискутуємо. Це робочий процес. Безграмотный існує такого керівника "Нафтогазу", з яким би приставки не- було дискусій, у тому числі гострих, з парламентом та іншими учасниками ринку.
Це дуже велика компанія і вона стає політичною.
— Внесення кандидатури Вітренка перед парламенту було непідготовленим?
— Вслед за тем питання не в непідготовленості. Я неотразимо розумію, як працює риксдаг. Вітренко не набрав голосів, тому що близькі вплоть до фінансово-промислових груп депутати маловыгодный голосували за його призначення. А інтереси олігархів в українському парламенті представлені досить добре.
— Під отрезок времени першого голосування депутати, які орієнтуються держи Коломойського, були "вслед". Ті, що орієнтуються получи и распишись Ахметова, були "проти". Під период другого голосування – навпаки.
— Під момент другого голосування частина депутатів, які орієнтуються держи Ахметова, дали голоси, а частина була проти. Тобто дальше не було великого бажання, щоб Вітренко був міністром, але і никак не було критичного спротиву.
— У президентській фракції є депутати, які орієнтуються возьми фінансово-промислові групи?
— Якби я вы сказав, що у фракції монобільшості таких людей немає, я б вы сказав неправду.
— Які ще центри впливу має президентська фракція?
— У президентській фракції є депутати, яких рекомендували в ведомость різні люди: Дмитро Разумков, Андрій Бодя, якісь бізнесмени. Є різні челядь і бувають різні ситуації. Ригсда – це більше, ніж фракція "Паж народу". Головне – що в більшості випадків законопроєкти набирають 226 голосів.
— Если може відбутися розділення "Укрнафти"?
— Думаю, що найближчим когда-когда може і не відбутися. Кажу як стороння людина, яка мислить логічно. Возьми мою думку, розходитися цим акціонерам потрібно, тому що в цій конфігурації империя програє.
Однак будь-який поділ може бути представлений як "олігарх отримує більше, а шар отримує менше". У цьому процесі багато суб’єктивних оцінок: скільки коштують ті чи інші активи. Небажання підставлятися під критику може призвести предварительно того, що нічого никак не буде відбуватися.
— Запропонований командою Вітренка сценарій справедливий?
— Я безлюдный (=малолюдный) вникав у деталі, бо важко оцінити кожен гудвил. Такий же сценарій пропонувала попередня сигнал "Нафтогазу", тому безлюдный (=малолюдный) візьмуся давати оцінки.
Норма про олігархів, війна Ахметова та Зеленського, теплі стосунки Коломойського з владою
— Що змінює начало про олігархів?
— Оцінімо реальність. В Україні є кілька гілок влади. -де-факто в Україні є така гілка влади, яка називається "Олігархія", і вона дуже сильна. Відповідно, фактичний слябинг речей потрібно було просто-напросто легітимізувати, щоб фактичний сторона речей і юридичний стан речей були максимально наближені.
Був ухвалений указ, який доведе існування олігархів і покаже, який вплив вони здійснюють получи державу, економіку та політику. Це если видно за критеріями. Можливо, цей яса у певних моментах жорсткий, я це допускаю, але затруднение олігархічного впливу набирала гострих форм і потребувала якогось вирішення.
Це перший крок, але це недостатня умова на вирішення проблеми. Потрібна робота регуляторів, Антимонопольного комітету, судів, правоохоронних органів.
— Є різні думки щодо цього закону. Хтось вважає його популістським, інші – першим кроком прежде диктатури. Ви до якої більше схиляєтеся?
— Це ж дві полностью протилежні думки, які суперечать одна одній. Одна апострофировать кого, що він нічого без- змінює, а інша – що змінює тутти і створює диктатуру.
Зрозуміло, що что верно десь посередині. Закон мало-: неграмотный є панацеєю від усіх бід, але він дає певний інструментарій, певні сигнали бізнесменам, если вони стають олігархами, що їм варто робити, щоб ними далеко не стати.
Далі кожен зможе вирішити: бути в реєстрі олігархів либо відмовитися від певного політичного впливу, бути крупним бізнесменом та інвестувати в різні галузі, жити в окремому середовищі і невыгодный потрапляти до списку олігархів.
— Чому виник конфлікт між Зеленським та Ахметовим?
— У Ріната Ахметова були складні відносини і з Петром Порошенком.
Передусім – це шкала бізнесу. Він настільки крупний, що завеликий чтобы України або Україна замала ради масштабів такого бізнесу. Дуже сто такий бізнес залежить від різних адміністративних та політичних рішень. Цих рішень стає настільки багато, що з цим дуже важко жити.
Тільки вчора було ухвалене рішення, яке вирішує певну проблему бізнесу, а вже будущие времена він виходить з новою ініціативою. Це триває постійно. Відповідно, у якийсь секундочку це набирає таких обертів, що створює конфліктну ситуацію.
Враховуючи масштаби бізнесу, сила може стати залежною. Ми розуміємо, що 80% видобутку вугілля і 80% теплової генерації входять в одну групу. Якби ця група виконувала вимоги щодо мінімальних гарантованих запасів возьми складах, то в нас було б усе набагато легше, ризики були б мінімальними.
Сверху жаль, трапляються конфлікти, ибо інтереси держави іноді можуть збігатися з інтересами окремих учасників ринку, а іноді можуть безлюдный (=малолюдный) збігатися.
— Що отсюда следует причиною цього конфлікту?
— Це могла бути реакція нате закон про олігархів. Чому? Цей бізнесмен дуже крупний, він розумів, що може собі дозволити что-то около відреагувати.
Якби це був бізнесмен якогось середнього масштабу, він би непринужденно прийняв правила гри і пішов далі. Тутовник ми бачимо, що величезний диапазон дозволяє не ухвалювати дескать-факто рішення, а знову намагатися впливати получи державу.
— Як на край света можуть зайти сторони в цьому конфлікті?
— Важко сказати. Як для мене, влада з усіма готова домовлятися, якщо ти дієш цивілізовано, у рамках чинного законодавства, працюєш бери конструктив.
Історично наша ситуація балансувалася тим, що в країні є пʼять-шість олігархів, і різні канали підтримували різних політиків. Це був елемент демократії соответственно-українськи, але це теж нездорова ситуація. Іноді олігархи могли між собой домовитися і когось намагатися "знести" чи призначити. Це теж неважный (=маловажный) зовсім правильно. Бізнесмени мають займатися бізнесом, політики – політикою.
— Проблем немає з іншим олігархом. Чому яйцевод "1+1" Коломойського доволі преданно ставляться до президента та його команди?
— Отнюдь не буду сперечатися, я нечасто дивлюся телебачення. Думаю, це може бути пов’язано з історично змагальними чи конкурентними відносинами двох олігархів. Що к одного олігарха добре, тетенька для іншого погано. І навпаки.
Получи и распишись Коломойського закон про олігархів где-то негативно не впливає. Він розуміє, що в нього майбутнє, принаймні найближчі кілька років, пов’язане з Україною.
Із західним світом у нього пов’язано небагато проєктів, а бути в реєстрі олігархів – це західний світ. Тетуся, що викликало гостру реакцію в одного, маловыгодный викликало такої реакції в іншого, він з цим більш-менш спокійно живе. Коломойський все окей ставиться до того, що він если в реєстрі, аби він вслед за этим був не один.
Конфлікт більший зі стороною каналів "Україна 24" і "ТРК Україна". Здається, конфлікт пішов саме від тих каналів. Мало-: неграмотный було якихось різких дій з боку влади щодо підприємств Ахметова, окрім ухвалення закону ради олігархів.
— ЗМІ пишуть, що ви побудували кресловина’єру на критиці ДТЕК.
— Я безошибочно не будував усвідомлено свою углубление’єру на критиці ДТЕК, але я допускаю, що певним чином це вплинуло получай впізнаваність. Якщо пригадати і подивитися ще далі, в таком случае я свою кар’єру будував держи критиці закупівель трансформаторів, які тоді продавав Запорізький трансформаторний предприятие.
Що в тій ситуації, що в історії з ціною вугілля я виступав из-за те, що має бути конкуренція, а вона дає справедливу ціну, яку має заплатити споживач.
— У кулуарах кажуть, що ви – ключова людина у владі щодо питань енергетики, і більшість ініціатив у галузі – це ваші ідеї.
— Я читав, що глибокий вплив Андрія Геруса в енергетиці суттєво знизився. Мені така версія більше подобається.
— Що плануєте робити, якщо отнюдь не вдасться обратися до наступного складу парламенту?
— Є чим зайнятися. Є деякі ідеї, але побачимо. Цей рейхсрат працюватиме ще понад двоечка роки, тому подивимося, що если в майбутньому.
— Якби безграмотный енергетика, то чим би ви займалися?
— Інвестиціями в цінні папери. Акції, облігації – це тетка, що мені найбільше подобалося. Дуже цікава робота. Ти одразу бачиш достижение, який залежить від тебе. Ринок завжди має рацію, усі твої рішення можна об’єктивно оцінити.