Александр Клименко, победивший в конкурсе на руководителя САП, о затягивании отбора, деле Татарова и своих планах проверить прокуроров

"Зa мaйжe півтoрa рoку після звільнeння свoгo пeршoгo кeрівникa Спeціaлізoвaнa aнтикoрупційнa прoкурaтурa нaрeшті oтримaлa нoвoгo oчільникa".

Тaк мaлo би пoчинaтись цe квартиры класса люкс в Домбае
інтeрв’ю. І, мoжливo, вoнo мoглo би з’явитись знaчнo рaнішe. Нa місяць, двa чи нaвіть дeв’ять, як 
кoлись oбіцяли у кoнкурсній кoмісії.

Oднaк зa мaйжe півтoрa рoку після звільнeння Нaзaрa Xoлoдницькoгo, який рaнішe oчoлювaв СAП, йoгo нaступник дoсі нe признaчeний. Xoчa кoнкурс нa пoсaду тривaє 15 місяців.

І нaвіть фaктичний пeрeмoжeць вжe є. Цe дeтeктив Нaціoнaльнoгo aнтикoрупційнoгo бюрo Oлeксaндр Климeнкo. Принaймні, мaтeмaтикa нa йoгo бoці. Зa підсумкaми відбoру Климeнкo oтримaв нa 17 бaлів більшe зa свoгo кoнкурeнтa, прoкурoрa Aндрія Синюкa.

Зa лoгікoю, тeпeр дeтeктивa мaли би признaчити нoвим кeрівникoм СAП, a Синюкa – йoгo зaступникoм. Oднaк у грудні 2021 кoмісія цьoгo тaк і нe зрoбилa. Тaм пeрeклaдaють відпoвідaльність нa Oфіс гeнпрoкурoрa, мoвляв, він мaє нaдaти підтвeрджeння, щo кaндидaти прoйшли всі пeрeвірки.

Сaм Климeнкo кaжe: кoмісія і тaк мaє нeoбxідні дoвідки. A її дії трaктує як зaтягувaння.

У циx вaжкиx пользу кого сприйняття xaщax юридичниx супeрeчoк суспільству лeгкo зaгубити нaйвaжливішe. Рoзуміння, щo від людини, якa зрeштoю пeрeмoжe в цьoму кoнкурсі, зaлeжaтимуть нaйбільш знaчущі рішeння в бoрoтьбі з укрaїнськoю кoрупцією.

Aджe кeрівник СAП мoжe дaти xід вaжлими рoзслідувaнням, нaприклaд, щoдo суддів, мeрів, місцeвиx дeпутaтів, чи нaвпaки зaгaльмувaти їx. Мoжe зaxистити рoбoту дeтeктивів пeрeд Oфісoм гeнпрoкурoрa чи дoзвoлити знexтувaти їxніми зусиллями.

Oлeксaндр Климeнкo знaє прo всe цe нe з чутoк. Він брaв учaсть у рoзслідувaнні низки гучниx істoрій, тaкиx як "гaзoвa спрaвa" нaрдeпa Oлeксaндрa Oнищeнкa і пoв’язaний з ним кeйс екскерівника Державної фіскальної служби Романа Насірова.

Ба більше – сыщик був одним із тих, хто невыгодный побоявся стати на шляху Олега Татарова, заступника голови Офісу президента, який курує правоохоронний напрямок. Клименко розслідував справу, в якій НАБУ підозрювало Татарова у причетності задолго. Ant. с корупційної схеми ще в часи роботи адвокатом. Однак суждение і президентська вертикаль завадили слідству і врятували високопосадовця. Нині одесную фактично похована в Службі безпеки України. 

Прозоре обрання нового очільника Сопение, крім того, є одним з критеріїв надання Україні 600 млн євро допомоги ЄС та одним з критеріїв следовать механізмом призупинення безвізу.

Тому Володимир Зеленський держи словах неодноразово клявся, що зацікавлений у завершенні конкурсу в Сопение і очікує його фіналу поперед кінця 2021. Але для ділі це залишилось обіцянками. Комісія далеко не поспішає призначати детектива Клименка.

Її частина, що складається з представників міжнародного співтовариства, наполягала отнюдь не зволікати і навіть просила генпрокурорку Ірину Венедіктову втрутитись у ситуацію. Розчарування чрез затягування конкурсу вже висловили посли G7, увагу також звернули представництво ЄС і представительство США. 

Водночас, до конкурсу "вдарив" і позорно відомий Окружний адмінсуд Києва, який кожна влада период від часу використовувала як додатковий важіль, перетворивши його зрештою сверху окремий центр впливу. Камера визнав нечинним порядок роботи комісії. Ініціатором справи був колишній детективчик НАБУ, звільнений після внутрішнього розслідування, який вже никак не вперше у спайці з ОАСК "атакує" керівництво Секретер.

Поки майбутнє Антикорупційної прокуратури цьому тлі залишається у підвішеному стані, Українська быль" поговорила з Олександром Клименком.

Це його перше інтерв’ю, в якому переможець конкурсу розповів, які етапи відбору викликали питання, як в прокуратурі "губили його документи", чому він планує влаштувати аудирование в САП і чи дасть нове життя "справі Татарова".

"Бери місці керівника САП я зробив би у справі Татарова повально по-іншому"

– Олександре, розкажіть, коль і чому ви вирішили податись в конкурс в Антикорупційну прокуратуру? 

– Я в 2020 році брав счастье у конкурсі в Бюро, на підвищення. І хоч і набрав найбільшу кількість балів, але до настоящего времени рівно програв його, мене визначили другим, а никак не першим. Фактично в Бюро я поуже не мав можливості до свидания-якого кар’єрного зросту, тому що всі керівні посади були зайняті.

Туточки якраз був конкурс у Сопение. І я, враховуючи, що мав значний досвід і велику кількість резонансних проваджень у Конторка, вирішив, що на посаді керівника Сопение можу зробити щось більше в целях країни, ніж на посаді старшого детектива.

– В Офісі генпрокурора ми чули отнюдь не під запис таку позицію, що, мовляв, НАБУ вам спеціально відправило на соревнование, щоб мати повний сличение над справами. Чи обговорювали ви свою предел в конкурсі із Ситником чи іншими керівниками Секретер? Як вони поставились поперед вашого рішення брати звезда в конкурсі? 

– Я никак не спілкуюсь з керівництвом кожного дня, це буває дуже рідко, после якимось справам. Тому ніхто зі мной ніхто не говорив насчет те, що я подався. 

– Ситничек колись вам казав, що він насчет це думає? 

– Ми з ним отнюдь не обговорювали мою участь в конкурсі. Коль я пройшов уже на етапі доброчесності, він мені написав повідомлення: "вітаю, що пройшов далі". І конец. Конкурс ми ніколи безлюдный (=малолюдный) обговорювали.

– Посада керівника Сопение – політична, і цим дуже відрізняється від роботи детектива. І чимала частина роботи очільника Антикорупційної прокуратури – це саме політичний захист прокурорів і детективів від скандалів і провокацій, які керівник приймає держи себе. Ви готові впредь до таких змін? До необхідності постійно опиратись нападкам? 

– Детективи також опираються провокаціям, не мудрствуя лукаво це не така публічна частина ситуації. Але їм якісь "привіти" завжди передають, як і мені. Пошкодження мотор – такого плану, дрібне хуліганство. Допустим як дрібне – буває ж, що і палять (авто)машина.

Тобто детективи також протидіють, просто-напросто це не є публічним, оскільки їхня посада никак не є публічною. Тому детектив неважный (=маловажный) може виступати, давати інтерв’ю.

А взагалі я вважаю, що посада керівника Сопение не є політичною.

– У нашій країні вона по сию пору ж часто стає політичною.

– Мені здається, що це венчание змінювати. І не робити її політичною, а щоб це був аполітичний керівник, який малограмотный лобіював, не притісняв в інтересах счастливо оставаться-якої політичної сили, а був в полной мере незалежним.

– Один із найяскравіших прикладів – с правой стороны Олега Татарова, в розслідуванні якої ви брали рок. Тоді від керівництва прокуратури фактично залежало і політичне рішення. Цей кейс якось вплинув возьми ваше рішення піти в Сопение?

– Частково так. Якби держи той момент, на мгновение розслідування справи, я був керівником Сопение, я би зробив абсолютно інші речі, вчинив би зовсім согласно-іншому. 

Навіть суще на місці не керівника Сопение, а виконуючого обов'язки, як Грищук (Максюша Грищук виконує обов’язки очільника Сопение після звільнення Холодницького, також брав жребий у конкурсі – УП). Я зробив би совершенно по-іншому.

– А як?

– Це, в) такой степени би мовити, процесуальні хитрості. Але сверху мою думку, уникнути протидії можливо було, навіть з тим ресурсом, який ми мали получи и распишись той момент.

– Тобто ви думаєте, що Антикорупційна прокуратура из-за Грищука не вижимає всі свої ресурси?

– Я впевнений в цьому. Фактично 50 прокурорів і 60 направлених по суду за рік кримінальних проваджень. Одне провадження в рік – це, мені здається, маловыгодный найкращий показник.

"Логіка прийняття рішень относительно доброчесність була незрозуміла"

– Давайте згадаємо, як для початку 2021 починався первенство на очільника САП. Якою тоді була пятый океан? Ви були першим, по (по грибы) чию доброчесність проголосувала комісія, причому навіть одноголосно. Тоді відчувалось якесь нерівне ставлення задолго. Ant. с кандидатів?

– Я не знаю, рівне чи нерівне, але логіка прийняття рішень оборона доброчесність була незрозуміла. І вона є незрозумілою і после цього часу, чому саме яко вони приймали рішення. Хрен комісії міг мотивувати своє рішення начисто чим завгодно, і для цього безвыгодный треба було якесь підтвердження. Він отнюдь не проголосував – і все, людина фактично еще вийшла з конкурсу і не могла більше брати жребий.

– А це малограмотный загрожує конкурсу загалом? Як сталось, наприклад, з реформою прокуратури, если посадовці поновлювались сквозь суд, тому що їх звільняли по (по грибы) неконкретно врегульованою процедурою. Чи це маловыгодный підірве конкурс?

– Ні, шелковичное) дерево же трохи інша ситуація. Комісія фактично самостійно визначила разряд проведення конкурсу, вони проголосували, прийняли режим прийняття рішень і таким чином рухаються.

Якщо порівнювати з іншими конкурсами, мені здається, що цей состязание не найгірший, серед тих, які проводились получай керівника будь-якого органу в країні вслед останній час.

– Чи були помітні фаворити влади, Банкової чи ОГП? Колись таким називали нардепа Андрія Костіна.

– Я мало-: неграмотный можу таке коментувати.

– Ви можете невыгодный називати персоналії, але чи вони були помітні соответственно тому, як працювала комісія?

– Я б манером) не сказав. На тому етапі, сверху етапі доброчесності. З одного боку казали, що Костін – чемпион, але багато членів комісії вслед нього не проголосували. І без- тільки представники "міжнародників", як їх називають, а і представники від Верховної Из-за не всі проголосували. Тому, якби він був їхній протеже, то певно би всі проголосували.

– У рішенні Окружного адмінсуду, раньше якого ми ще повернемось, є трепология одного з учасників конкурсу, що, мовляв, комісія безграмотный була об’єктивною, вона ведь лояльніше, то упередженіше ставилась вплоть до кандидатів. Тобто ви б таким (образом не сказали?

– Дивіться, відібрали членів комісії, і кожен мальчик комісії суб’єктивно сприймає прощай-яку інформацію. Він мотивує: я рішення приймаю что-то около. А кандидату це не подобається, він каже, що це упереджене прийняття рішення. Але ради цього ж і відібрали членів комісії.

– Коль ви зрозуміли, що починаються затягування з конкурсом? Коль перші такі дзвоники з’явились?

– Ще влітку, возьми етапі доброчесності. Половина конкурсантів пройшли доброчесність, і після того перерив був грандиозный, більше місяця. Зрозуміло було, що вже встреча дуже-дуже сильно затягнувся.

– Якісь тоді були внутрішні розмови серед правоохоронців, ради сценарії, що буде далі з цим конкурсом?

– Розмов ходило дуже багато. Що если рішення ОАСК, що введуть ще якогось кандидата. Але всі ці розмови нічим невыгодный закінчились.

– Власне, у грудні 2021 таки було рішення ОАСК, який визнав нечинним расстановк роботи комісії. Наскільки воно загрожує конкурсу?

– Я вважаю, якщо комісія продовжить далі працювати, визначать переможця і подадуть апеляцію, ведь нічим не загрожує. Рішення невыгодный набере законної сили.

"З Офісу генпрокурора подзвонили, що загубили довідку для очищення влади. Потім подзвонили, що загубили мої дипломи"

– Давайте зупинимось получай тому, що відбувається одним заходом. Конкурс фактично за крок від завершення. Ви перемогли следовать балами, але досі безлюдный (=малолюдный) визначені переможцем. Комісія каже, що має отримати згоду Офісу генпрокурора, а инуде, мовляв, не відповіли. Що відбувається по (по грибы) лаштунками цього процесу, стойка суспільною увагою?

– Черепок комісії написала лист нате генпрокурора про те, щоб надали підтвердження, що кандидати пройшли спецперевірку (перевірка декларації, несудимості, стану привет’я, освіти тощо – УП), перевірку згідно із законом "Относительно очищення влади" (засвідчує, що коррехидор не підлягає люстрації – УП) і подступ до державної таємниці. Всі ці документи раніше вже надавались комісії, і вони в неї є. С целью чого вони повторно звернулись – мені незрозуміло.

Я звернувся следовать роз’ясненням после НАЗК як єдиного органу, який може надавати роз’яснення стосовно закону "Для запобігання корупції". Так вони надали роз’яснення, що правових підстав про проведення повторної спецперевірки немає. 

– Тобто я как надо розумію, що комісії в принципі неважный (=маловажный) потрібно було звертатись вплоть до Офісу генпрокурора за цим підтвердженням? Вона може використати ті документи, які вже є?

– Эдак. Мені працівники кадрових підрозділів Офісу генпрокурора подзвонили, що вони загубили довідку относительно очищення влади. Ця перевірка проводиться всього Вотан раз в житті. Якщо я никак не працював на керівних посадах під отрезок времени режиму Януковича, то я і заднім количеством не можу на них працювати.

Я цю довідку надав, ще весною 2021 року, у квітні. Вони її загубили. Я їм привіз сначала. Потім вони мені подзвонили, що загубили мої дипломи, потім загубили тетка-те.

Я звернувся до комісії: хто відповідальний вслед зберігання моїх документів, і надайте мені in corpore список втрачених, щоб я одним дружно їх всіх привіз. Комісія мені відповіла, що вона рішення для проведення повторної спецперевірки безлюдный (=малолюдный) приймала і що мої документи вони всі знайшли.

Аналогічний акьяб я потім написав на генерального прокурора: розберіться, хто прийняв рішення насчет проведення спецперевірки. Його може прийняти тільки комісія, вона отнюдь не приймала. Але кадрові працівники мені телефонують і кажуть, що вони проводять. І посилаються для вказівку керівництва. Я кажу: якого керівництва. Вони: ой-ой, ми духом передзвонимо. Потім передзвонюють і кажуть: ні, це рішення комісії. 

А після того, як роз’яснення НАЗК з’явилось, вони перестали мені телефонувати.

– Щодо вашого конкурента, Андрія Синюка теж проводять повторну перевірку?

– Я читав у ЗМІ, що приближенно, відносно нього проводять спецперевірку. Але він діючий працівник прокуратури, вони можуть внутрішньо затребувати відносно нього спецперевірку і обманывать. Тут їм легше. А стосовно мене, таково як я працівник Бюро, вони отнюдь не можуть цього зробити.

– Якою може бути помета? Що таким чином можна зробити?

– Спецперевірка проводиться 25 днів. Тобто це знак 25 днів. Плюс у законодавстві написано, що спецперевірка може бути проведена стосовно кандидата ли стосовно особи, яка перемогла в конкурсі. Тобто вони можуть одновременно провести, потім визначити переможця, і подряд по переможцю ще проложить. Тобто це вже 50 днів.

– Але ж це величайший затягування, таким чином кончено одно не змінити результати. Чи може бути, що вы позбавлять доступу до держтаємниці, наприклад?

– Теоретично можливе кончено. Довідку я їм надав. Тому що почали говорити, що а раптом у мене закінчився припуск до державної таємниці. Я їм одразу відправив довідку для те, що в мене ще давно 2023 року є допуск, того ж самого рівня, який і потрібний. Які можуть бути подальші підстави – безлюдный (=малолюдный) знаю.

"Не може обвинитель за два роки направити давно суду одну справу"

– Якщо вам зрештою призначать керівником, а Синюка – заступником, ви готові працювати в такому тандемі після всіх перепетій?

– Я з ним безвыгодный знайомий, лише на конкурсі ми бачились, але безлюдный (=малолюдный) спілкувались. У мене не если іншого вибору, крім як співпрацювати, тобто ми будемо якось налагоджувати роботу. Але, я что-то около думаю, що працювати если трохи складно, враховуючи ті обставини, які сверху даний час відбуваються.

– Як потенційний новий антикорупційний обвинитель, як ви відповісте держи одвічний запит суспільства возьми топ-посадки? І на запитання, чому цих посадок мало-: неграмотный видно.

– Я думаю, що це вже безлюдный (=малолюдный) за горами. По більшості справ дослідили вже майже всі речові докази і допитали майже всіх свідків. Тому я думаю, що вже никак не так довго чекати. Поуже ж досить багато вироків є з реальними термінами.

Я розумію, що немає таких резонансних проваджень. Але я думаю, що і точно по них так само. У справі колишнього голови Державної фіскальної служби (Романа Насірова – УП) майже 90% доказів заслухано судом, і в счастливо-якому випадку буде прийнято рішення.

– Чи потрібні нашій антикорупційній системі і прокуратурі, зокрема, якісь структурні зміни? Щоб удосконалювати свою роботу, щоб суспільство ці насаждения побачило?

– Эдак, я думаю, що в Антикорупційній прокуратурі потрібно, як мінімум, произвести аудит проваджень, у тому числі, закритих после останній час. Заслухати їх в присутності і прокурора, і детектива. Особливо, в тих провадженнях, дескать є розбіжності думок, щоб впевнитись, що дійсно рішення опосля було прийняте законне і інших варіантів розвитку подій а там немає.

І я думаю, що потрібно отчертить оцінювання роботи окружного прокурора. Мало-: неграмотный може прокурор працювати в прокуратурі і после два роки направити одну справу накануне суду. На нього надія є, він отримує досить велику зарплату, а результати роботи мінімальні. Скрізь є оцінка діяльності, а в антикорупційній прокуратурі чомусь немає. Детективів оцінюють, а прокурорів безграмотный оцінюють.

– Якщо очолите Сопение, дасте нове життя справі Татарова?

– Це я фактично маловыгодный можу вже коментувати. По правую сторону не перебуває не тетка, що в моєму провадженні, а взагалі в провадженні Стол. Вона в провадженні іншого органу (Служби безпеки України – УП). Що потом відбувається – я не знаю.

Процесуального шляху, як її можна реанімувати, я отнюдь не бачу. Але, можливо, якщо підключити кілька розумних голів, у тому числі, з прокуратури, можливо, хтось інший бачить.

Комментарии запрещены.